Проєкт рішення сесії №16 «Про затвердження Програми підтримки сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на території Семенівської сільської ради на 2023 рік»
Скликання: | 8 скликання 2023 року |
Сесія: | 22 |
Тип документу: | Проєкт рішення сесії |
Дата: | 27.03.2023 |
Номер документу: | 16 |
Назва документу: | Про затвердження Програми підтримки сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на території Семенівської сільської ради на 2023 рік |
Прикріплені файли: |
|
Україна
СЕМЕНІВСЬКА СІЛЬСЬКА РАДА
БЕРДИЧІВСЬКОГО РАЙОНУ
ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПРОЄКТ Р І Ш Е Н Н Я
Двадцять друга сесія VIІΙ скликання
від квітня 2023 р. №
Про затвердження Програми підтримки сім’ї,
забезпечення рівних прав та можливостей
жінок і чоловіків на території
Семенівської сільської ради на 2023 рік
З метою забезпечення реалізації механізмів для досягнення фактичної рівності жінок і чоловіків у житті сільської громади, відповідно до Законів України “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”, “Про запобігання та протидію домашньому насильству”, постанови КМУ від 02.03.2010 № 209 «Деякі питання виготовлення i видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї» (зі змінами), розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 752p «Про схвалення Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок i чоловіків на період до 2030 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2022-2024 роки», розпорядження начальника обласної військової адміністрації від 16.11.2022 року №336 «Про обласну цільову Програму підтримки сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на 2023 рік» та керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільська рада
ВИРІШИЛА:
1.Затвердити Програму підтримки сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на території Семенівської сільської ради на 2023 рік, відповідно до додатка 1.
2.Встановити, що відповідальними за виконання Програми є Центр надання соціальних послуг Семенівської сільської ради.
3.Структурним підрозділам Семенівської сільської ради, підприємствам та організаціям, які беруть участь у виконанні Програми, забезпечити виконання заходів, передбачених даною Програмою.
4. Відділу фінансів Семенівської сільської ради, при внесенні змін до бюджету, у межах фінансових можливостей, передбачити кошти на проведення заходів Програми.
5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань бюджету, комунальної власності та планування соціально – економічного розвитку.
Сільський голова Наталія СЕМЕНЮК
Додаток 1
до рішення сільської ради
від
ПРОГРАМА
підтримки сім’ї, забезпечення рівних прав та можливостей
жінок і чоловіків
на території Семенівської сільської ради на 2023 рік
І. Загальна характеристика
Програми підтримки сім’ї, забезпечення гендерної рівності
на території Семенівської сільської ради на 2023 рік (далі - Програма)
1. Розробник Програми – Центр надання соціальних послуг Семенівської сільської ради.
2. Відповідальний виконавець Програми – Центр надання соціальних послуг Семенівської сільської ради.
3.Учасники Програми - структурні підрозділи Семенівської сільської ради, Відділ освіти, молоді та спорту Семенівської сільської ради.
4. Термін реалізації Програми – 2023 рік.
5.Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні заходів Програми – обласний бюджет, бюджет сільської територіальної громади.
6. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми - у межах фінансових можливостей.
7. Основні джерела фінансування Програми - обласний бюджет, бюджет сільської територіальної громади, інші джерела фінансування, не заборонені чинним законодавством.
ІІ. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Ґендер - поняття, яке увійшло у вжиток з соціології, воно визначає соціальну стать людини на відміну від біологічної статі. Тобто ґендер - це соціально-рольовий статус, який визначає соціальні можливості в освіті, професійній діяльності, доступі до влади, розподілі сімейних ролей та репродуктивній поведінці.
Ґендерна рівність - справедливе ставлення до жінок і чоловіків. Для забезпечення справедливості її критерії часто повинні компенсувати історичні та соціальні перешкоди, які не дають жінкам і чоловікам існувати в рівних умовах. Ідеал ґендерної рівності означає, що жінки та чоловіки мають однаковий суспільний статус, однакові умови для реалізації всіх прав людини, однакові можливості робити внесок у національний політичний, економічний, соціальний розвиток та користуватися його результатами. Концепція ґендерної рівності - рівні права і рівні можливості для жінок і чоловіків у суспільстві, рівні умови для реалізації прав людини, участі в національному, політичному, економічному, соціальному та культурному розвитку, отримання рівних винагород за результатами участі.
В Україні поступово впроваджується комплексний ґендерний підхід в діяльність органів влади різних рівнів, що передбачає покладення інтересів людей – жінок і чоловіків в основу прийняття будь-яких рішень для забезпечення сталого людського розвитку. Статтями 12,13 Закону України „Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків” від 8 вересня 2005 року N 2866-IV встановлено, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції:
• забезпечують надання жінкам і чоловікам рівних прав та можливостей;
• здійснюють виконання загальнодержавних та регіональних програм з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
• створюють умови для поєднання жінками і чоловіками професійних і сімейних обов'язків;
• забезпечують доступні соціально-побутові послуги, включаючи догляд за малолітніми дітьми, організацію дошкільного виховання та забезпечення дитячого дозвілля;
• провадять просвітницьку діяльність з питань ґендерної рівності;
• співпрацюють з об'єднаннями громадян щодо забезпечення рівності прав та можливостей жінок і чоловіків;
• подають пропозиції щодо вдосконалення законодавства з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
• сприяють науковим розробкам у сфері ґендерних досліджень;
• дотримуються принципу забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у своїй діяльності;
• здійснюють позитивні дії.
Основні документи, які містять сформульовані зобов’язання держави не тільки про дотримання прав жінок та забезпечення ґендерної рівності, а також про нагальні проблеми жінок і чоловіків:
·Конституція України – Основний Закон держави України:
Стаття 3. Конституції закріплює рівність чоловіків і жінок в усіх сферах життя.
Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров’я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
·Закон України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Метою цього Закону є досягнення паритетного становища жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства шляхом правового забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, ліквідації дискримінації за ознакою статі та застосування спеціальних тимчасових заходів, спрямованих на усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права, надані їм Конституцією і законами України
·Закон України “Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні” - цей закон визначає організаційно-правові засади запобігання та протидії дискримінації з метою забезпечення рівних можливостей щодо реалізації прав і свобод людини та громадянина. Державна політика щодо запобігання та протидії дискримінації спрямована на:
Ø недопущення дискримінації;
Ø застосування позитивних дій;
Ø створення умов для своєчасного виявлення фактів дискримінації та забезпечення ефективного захисту осіб та/або груп осіб, які постраждали від дискримінації; виховання і пропаганду серед населення України поваги до осіб незалежно від їх певних ознак, поширення просвітницької діяльності у цій сфері.
·Закон України “Про запобігання та протидію домашньому насильству” (2017) - закон визначає організаційно-правові засади запобігання та протидії домашньому насильству, основні напрями реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, спрямовані на захист прав та інтересів осіб, які постраждали від такого насильства.
·Європейська Хартія рівності жінок і чоловіків у житті місцевих громад (2006, Розроблена і запропонована Радою європейських муніципалітетів і регіонів та її партнерами) Хартія адресована місцевим та регіональним органам самоврядування Європи, націлює на публічну демонстрацію прийняття принципу рівності жінок і чоловіків, та на реалізацію зобов’язань, які викладені у Хартії, на території їхньої діяльності. З метою сприяння реалізації таких зобов’язань кожен орган-підписант зобов’язується розробити План дій для досягнення рівності, у якому будуть визначені його пріоритети, дії та ресурси для їх реалізації.
Сімейний кодекс України визначає сферу сімейних та родинних відносин. Ним передбачені відповідні правові гарантії з охорони й захисту прав та інтересів сім'ї, регулюється порядок вирішення спорів між подружжям, батьками та дітьми, іншими членами родини, а також визначені правові наслідки щодо недотримання ними своїх обов'язків. Кодекс визначає, що:
- учасник сімейних відносин не може мати привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, статі, політичних, релігійних та інших переконань, етнічного та соціального походження, матеріального стану, місця проживання, за мовними та іншими ознаками;
- жінка та чоловік мають рівні права і обов'язки у сімейних відносинах, шлюбі та сім'ї;
- сімейні відносини регулюються на засадах справедливості, добровільності та розумності, відповідно до моральних засад суспільства.
Та Постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 року №209 «Деякі питання виготовлення і видачі посвідчень батьків багатодітної сімї та дитини з багатодітної сімї».
15 листопада 2001 року в Україні було прийнято Закон «Про попередження насильства в сім'ї», що стало вагомим кроком до об`єднання зусиль суспільства й держави у боротьбі з насильством в сім`ї. В Законі вперше законодавчо закріплено правові й організаційні основи попередження насильства в сім'ї. Закон дає наступне визначення: Насильство в сім'ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування одного члена сім'ї по відношенню до іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і наносять йому моральну шкоду, шкоду його фізичному чи психічному здоров'ю.
Ґендерний підхід забезпечує інтеграцію інтересів, досвіду та потреб різних вікових та соціальних груп, слугує невід’ємним критерієм при розробці загальної концепції, здійсненні моніторингу й оцінці всіх напрямів політичної, економічної та суспільної діяльності громади для того, щоб результати цієї політики були однаково справедливими для жінок та чоловіків.
Не дивлячись на законодавство, яке мало б захищати жінок від дискримінації, приклади дискримінації ми бачимо на кожному кроці: 90% вчителів у школі – жінки, натомість директор – чоловік, більша частина лікарів і медперсоналу в лікарні – жінки, але головний лікар – чоловік. По службових щаблях просувають переважно чоловіків. Хоча рівень зайнятості чоловіків і жінок майже однаковий, але перевага надається чоловікам. Чоловік вважається стабільнішим працівником, ніж жінка, яка більше часу приділяє сім'ї, бере декретну відпустку тощо. Хоча жінки складають більше половини випускників середніх загальноосвітніх шкіл та студентів вищих навчальних закладів, але їх вже менше половини серед тих, хто вчиться в аспірантурі. І вже значно менше жінок має можливості отримати вищі наукові звання. Статистика показує переважання жінок серед осіб з вищою та середньою спеціальною освітою. Проте частка жінок із вищою освітою, що займають керівні посади всіх рівнів, значно нижча від чоловіків. Ідеться про те, що дуже часто, навіть за наявності однакової кваліфікації та за умови, що жінка має більше досвіду та ініціативи, на роботу наймають чоловіка. За даними статистики жінки складають 75% всіх державних службовців України, але першу (найвищу) категорію серед керівників державних служб мають тільки 8,3% жінок. Натомість жінки мають більше проблем, ніж чоловіки, – як у разі звільнення, так і при працевлаштуванні.
Найбільш гострими серед проблем забезпечення можливостей для саморозвитку й самореалізації жінок в Україні є такі:
• обмежений доступ до влади і власності (зокрема, землі, кредитів). Наразі немає жодної жінки серед голів обласних адміністрацій; рівень жіночого представництва на найвищих державних посадах залишається низьким;
• жінка обмежена у сферах зайнятості - поширюється безробіття серед жінок, велика кількість жінок працює неповний робочий день, або за тимчасовими контрактами, що збільшує розрив у доходах жінок і чоловіків, звужує економічні можливості жінок і веде до їхнього збіднення; при цьому серед працівників з вищою освітою жінки складають 56%, їхнє службове та професійне просування обмежене;
• зростання жіночих захворювань;
• збільшення кількості неповних сімей, коли жінка залишається сама з дітьми;
• жінка працює на 4 - 6 годин на день більше, ніж чоловік, - праця у домашньому господарстві не враховується як продуктивна;
• супутником жіночої нерівності є злидні та бідність; багатодітна сім'я в Україні ототожнюється з бідністю і навіть злиденністю; ледь не половина Європи вирішує сьогодні свої соціальні проблеми за рахунок українських наймичок;
• жінки найбільше потерпають від усіх видів сексуального насильства, серед яких домашнє насильство, сексуальні домагання та сексуальна експлуатація, торгівля жінками, примушування до проституції;
• найбільш яскравим проявом наявної дискримінації жінки на ринку праці є співвідношення заробітної плати жінок і чоловіків. Протягом 2000–2009 років ґендерний розрив в середній заробітній платі чоловіків і жінок в Україні коливався на рівні 25–30%.
• в результаті пенсійної реформи жінка через 20 - 40 років отримуватиме пенсію, що дорівнюватиме лише 40 - 50% пенсії чоловіка;
Становище чоловіків у країні також ускладнюється певними проблемами:
• темпи зростання рівня безробіття серед чоловіків є більшими порівняно з рівнем безробіття серед жінок;
• тюрми переповнені чоловіками (понад 90% всіх ув'язнених), що породжує низку проблем;
• такі хвороби, як туберкульоз, пияцтво, алкоголізм та наркоманія, що заполонили суспільство, більше вражають чоловіків;
• понад 40% всіх нинішніх 16-літніх юнаків не мають шансів дожити до пенсії внаслідок зменшення тривалості життя чоловіків;
• суїцид як явище панує переважно серед чоловіків;
• розпад сімей, пов'язаний зі збільшенням кількості випадків аморальної поведінки серед чоловіків, ускладнюється тим, що 57% чоловіків на другий день після розлучення перестають піклуватися про своїх дітей;
• понад 30% чоловіків ніколи не стануть батьками з причин низького рівня репродуктивного здоров'я, і ця цифра зростає; серед юнаків призовного віку середній показник здорових призовників становить 1:10.
Наведені факти підтверджують, що в Україні, як і в цілому світі, продовжує існувати дискримінація жінок. Крім того викривлена ґендерна ідеологія та традиційно патріархальна культура з її закоснілими стереотипами є основними чинниками таких страшних реалій сьогодення як насильство над жінками в сім’ях і торгівля жінками. Витоки ґендерного насильства закладені у звичаях суспільства, у системі норм і правил, які передбачають для чоловіків і жінок визначену поведінку, чоловічу чи жіночу ґендерну роль. Значною мірою така поведінка є наслідком традиційного виховання, при якому агресивна поведінка чоловіків розглядається як єдиний спосіб вирішення існуючих проблем. Хлопчиків вчать бути напористими і для досягнення своєї мети проявляти агресію проти інших людей, в той час як дівчаток вчать терпіти і пристосовуватися, обмежуючи власні бажання та інтереси.
Останні кілька років в країні спостерігається прогрес із питань гендерної рівності у законодавчій сфері. Є конкретні результати впровадження гендерної політики в Україні, зокрема зниження рівня безробіття серед жінок, забезпечення доступу до вищої освіти, надання соціальних гарантій, здійснення конкретних заходів щодо запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівлі людьми, зокрема жінками.
Відповідно до даних обліку багатодітних сімей станом на 01.01.2023 року в громаді проживає 92 багатодітних сімей, у яких виховується 320 дітей, обслуговується 83 одиноких осіб похилого віку, серед яких 57 жінок, проживає 14 дітей з інвалідністю. Станом на 01 березня 2023 року у громаді проживає 96 ВПО, з них 37 дітей і 4 особи з інвалідністю.
Багато сімей недостатньо реалізує свої виховні функції. Сімейні проблеми, обмеженість у батьків часу для спілкування з дітьми призводять до розриву родинних зв’язків, обмежуюється можливість спільного проведення дозвілля і відпочинку. Внаслідок нестабільності сімейних стосунків, відсутності необхідної культури сімейного життя, пияцтва батьків зростає кількість сімей, що потрапляють у складні життєві обставини. Станом на 01.01.2023 року на обліку в громаді перебуває 17 таких сімей, в них виховується 55 дітей.
З огляду на загострення економічних та соціальних проблем сімей виникла потреба у ґрунтовному розробленні цілісної системи заходів з урахуванням нових реалій: ринкової економіки, соціального партнерства, всього того, що покликане зробити життя кожної окремої сім’ї повноцінним та ефективним.
З метою підтвердження статусу багатодітної сім’ї і дітей з такої сім’ї та їх права на отримання пільг згідно з Законом України «Про охорону дитинства», постанови КМУ від 02.03.2010 № 209 «Деякі питання виготовлення i видачі посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї» (зі змінами) та забезпечення посвідченнями батьків багатодітних сімей та дітей з багатодітних сімей передбачається за рахунок бюджету сільської територіальної громади спрямовувати кошти на виготовлення та придбання таких посвідчень.
Наявність ґендерної статистики створює передумови для прийняття виважених та ефективних управлінських рішень, тому що насамперед увиразнює різні групи жінок і чоловіків, робить їх видимими як тих, хто користується чи не користується певними послугами; як тих, хто надає певні послуги; тих, хто приймає і хто виконує рішення.
Всього населення по Семенівській громаді станом на 01.01.2023 року складало 5533 осіб, з них жінки складають 51 відсоток, а чоловіки складають 49 відсотків. Тобто жінок на 109 осіб більше, ніж чоловіків.
Найбільше за чисельністю населення в селі Хажин -17% від загальної кількості та найменше село Нова Олександрівка -1% -це 41 особа. Це пояснюється тим, що населені пункти, які знаходяться поблизу міста Бердичева, відсоток населення більший ніж ті, що знаходяться подалі.
Щодо представництва жінок і чоловіків по населених пунктах Семенівської територіальної громади, то жінки лідирують майже у всіх населених пунктах, окрім сіл Красівка, Дубівка, та Терехове. Най збалансованішим є представництво чоловіків і жінок в селі Великі Низгірці.
Найістотнішою рисою вікового складу населення й України, й області є його старіння, тобто збільшення частки людей старших вікових груп. Ця риса притаманна й населенню Семенівської ТГ.
Аналіз статево-вікової структури населення громади дозволяє зробити висновок про те, що мешканці віком від 60 років переважають мешканців віком 0-17 років. Прогноз є невтішним, оскільки, якщо не зміниться ситуація, молодь не в змозі буде замістити працездатне населення, а звідси неможливість забезпечити населення пенсійного віку та інші потреби за рахунок податків. Може наступити незворотній процес щодо старіння. А отже, важливою стратегічною ціллю громади є робота з молоддю.
Найбільшу питому вагу у віковій структурі займають населення працездатного віку це 40-59 років.
На працездатне населення Семенівської громади від 18 до 59 років припадає близько 57%.
Співвідношення статей у межах вікових контингентів змінюється. Так, при переході від молодших вікових груп співвідношення статей зрівнюється.
Остаточна перевага жінок над чоловіками починається з 60-річного віку. Це тенденція притаманна і нашій громаді, так як жінки більш відповідально ставляться до свого здоров’я, ніж чоловіки.
З загальної кількості населення працездатне населення складає 55,6%, та з них найбільшу частку займають чоловіки. Щодо розподілу у сфері зайнятості, то планку безробітних найбільше очолюють жінки.
Аналізуючи зайнятість населення громади, то безробітного населення в громаді більше, ніж зайнятих. Цей фактор безумовно негативно впливає на дохідну частину бюджету громади.
Структура громади складається з закладів освіти це 5 дошкільних навчальних закладів, 2 ліцеї та 1 гімназія, орган місцевого самоврядування, Комунального некомерційного підприємства «Центр первинної медико-санітарної допомоги», «Центр надання соціальних послуг», «Центр культури та дозвілля» Семенівської сільської ради.
Статева структура по органу місцевого самоврядування характеризується перевагою жінок 77% або 28 осіб, а представництво чоловіків у місцевому самоврядуванні складає 23%. Це призводить до серйозних диспропорцій на користь осіб жіночої статі. Зберігається та навіть посилюється тенденція до збільшення частки жінок на керівних посадах.
В Центрі надання соціальних послуг працює 13 жінок та 1 чоловік, які обслуговують 83 непрацездатних громадян, з них жінок 57 та 26 чоловіків.
Галузь культура представлена традиційно більшістю жінками- 83%, або 19 жінок та 4 чоловіка.
Щодо відвідувачів закладів Центру культури та дозвілля, то жінки складають більше 70%.
Аналогічно домінуючу роль по галузі охорона здоров’я в КНП «Центр ПМСД» займають жінки 83%, а це 20 жінок та 4 чоловіка.
Серед учнів шкіл Семенівської громади, із загальної кількості учнів, хлопчиків більше на 32 особи, ніж дівчаток.
В розрізі закладів загальної середньої освіти Семенівської громади гендерний баланс тримає Красівський ліцей.
По працівникам загальноосвітніх навчальних закладах громади перевага жінок- це 67%.
Серед діток по дошкільним навчальним закладам також переважають хлопці -54%., їх більше ніж дівчаток на 9 осіб.
По працівникам дошкільних навчальних закладах традиційно переважають жінки 75,8%.
У депутатському корпусі Семенівської громади 62 % займають жінки (13 осіб) і 38 % чоловіки (9 осіб), що свідчить про гендерну асиметрію.
Зберігається тенденція природного скорочення населення. Кількість померлих майже втричі перевищує кількість народжених.
Дані про природний рух населення свідчать про те, що значення природного приросту населення має від’ємний характер, тобто кількість померлих переважає кількість народжених. Україна належить до держав світу, в яких природний приріст населення має від’ємне значення, і останній рік взагалі ця тенденція ще більш посилилась.
Підводячи підсумки, можна стверджувати, що в цілому по кожній галузі Семенівської сільської територіальної громади домінуюча роль відводиться жінці, тобто підтверджується факт фемінізації соціальної, освітньої та культурної сфер.
Про те, спостерігається збільшенням кількості хлопчиків в дошкільних та загальноосвітніх навчальним закладам.
Впровадження принципів рівних прав та можливостей жінок і чоловіків є однією із важливих умов сталого соціально-економічного розвитку громади, реалізації прав людини та самореалізації особистості, запорукою ефективного розв’язання наявних проблем.
Досвід багатьох держав світу свідчить, що при підвищенні показника участі жінок у прийнятті рішень посилюється соціальна орієнтація державної політики, знижується рівень корупції, що сприяє розвитку всього суспільства, покращується соціально-економічний рівень розвитку держави та якість життя.
Незважаючи на те, що в Семенівській громаді у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків прослідковується позитивна тенденція, діючі механізми забезпечення гендерної рівності залишаються недосконалими.
Дискримінація є однією із головних перешкод у досягненні гендеру рівності в економічній, політичній та інших сферах. Окремі групи жінок (жінок похилого віку, жінок та дівчат з інвалідністю) страждають одночасно від декількох ознак дискримінації.
Для просування на шляху досягнення гендерної рівності в громаді необхідним є застосування системного підходу, який передбачає зміну гендерних відносин, розширення можливостей жінок, зменшення впливу негативних традиційних гендерних стереотипів, контроль, координацію та оцінювання прогресу досягнень, прийняття політичних і соціально-економічних рішень, а також в управлінні ресурсами.
Метою Програми є:
- зміцнення інституту сім’ї;
- соціальна підтримка багатодітних сімей;
- популяризація сімейних цінностей;
- соціальна підтримка дітей з багатодітних та малозабезпечених сімей;
- удосконалення механізму забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у всіх сферах життя суспільства;
- впровадження європейських стандартів рівності;
- ліквідація всіх форм дискримінації щодо жінок.
ІV. Шляхи і засоби розв'язання проблеми, обсяг та джерела фінансування; строки та етапи виконання програми
Прийняття Програми забезпечить:
- утвердження цінності та підвищення статусу інституту сім’ї, всебічне зміцнення правових, моральних, матеріальних засад сімейного життя та сімейних відносин;
- створення правової, психолого-педагогічної та організаційно-методичної системи, яка забезпечить оптимальні соціально-економічні умови для становлення та розвитку повноцінного виховання дітей у сім’ї;
- утвердження цінності та підвищення статусу інституту сім’ї, всебічне зміцнення правових, моральних, матеріальних засад сімейного життя та сімейних відносин;
- створення умов та можливостей для паритетної участі жінок і чоловіків у прийнятті політичних, економічних та соціальних рішень;
- підвищення рівня проінформованості роботодавців з питань запровадження міжнародних стандартів рівності співробітників у сфері праці;
- створення належних умов для забезпечення жінкам і чоловікам можливості поєднання трудової діяльності із сімейними обов'язками;
- підвищення рівня проінформованості населення з питань рівного розподілу сімейних обов'язків та відповідальності між жінками і чоловіками щодо виховання дитини;
- підвищення рівня компетенції фахівців з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- забезпечення проведення інформаційних кампаній за участю засобів масової інформації, закладів культури та навчальних закладів з метою подолання стереотипних уявлень про роль жінки і чоловіка;
- удосконалення механізму реалізації права на захист від дискримінації за ознакою статі та дискримінації за кількома ознаками, однією з яких є ознака статі, розгляду випадків такої дискримінації та вжиття відповідних заходів;
Програма розрахована на період 2023 року.
Фінансування Програми здійснюється у межах коштів, затверджених у сільському бюджеті на зазначені цілі на відповідний рік.
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України на реалізацію заходів з питань сімейної, гендерної політики можуть залучатися кошти місцевих бюджетів, передбачені на реалізацію місцевих програм соціального захисту окремих категорій населення.
V. Напрями діяльності та заходи Програми
№ з/п |
Напрям діяльності |
Заходи |
Термін виконання |
Виконавці |
Джерела фінансування |
Орієнтовні обсяги фінансування (вартість), тис.грн, |
Очікуваний результат |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|||||||
1.1. |
Пропаганда сімейних цінностей, вшанування багатодітних матерів |
Ведення обліку багатодітних сімей (банк даних) багатодітних сімей |
Упродовж 2023 року |
Відділ освіти, молоді та спорту
|
Бюджет сільської територіальної громади |
У межах фінансових можливостей |
Отримання узагальнених соціально- економічних і статистичних відомостей щодо багатодітних сімей
|
|
|
Забезпечення виготовлення посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї |
Упродовж 2023 року |
Семенівська сільська рада, відділ фінансів Семенівської сільської ради |
Бюджет сільської територіальної громади, оюласний бюджет, інші кошти, не заборонені законодавством |
У межах фінансових можливостей |
Забезпечення бланками посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини з багатодітної сім’ї
|
|
|
Проведення заходів до Дня матері, Дня сім’ї, Дня батька |
Упродовж 2023 року |
Центр культури і дозвілля, Центр надання соціальних послуг, Служба у справах дітей
|
Бюджет сільської територіальної громади |
У межах фінансових можливостей |
Популяризація сімейних цінностей, формування відповідального ставлення до матері в житті людини; привернення уваги широких кіл громадськості до питання нагальної необхідності збереження сімейних засад |
|
|
Проведення новорічних та різдвяних свят |
Грудень 2023 року |
Центр культури і дозвілля
|
Бюджет сільської територіальної громади |
У межах фінансових можливостей |
Належна організація змістовного дозвілля школярів та молоді у новорічні і різдвяні свята, у період зимових канікул, формування національної свідомості та ідентичності, відродження духовності і збереження традицій народу
|
|
|
Проведення тренінгів, семінарів,, засідань за «круглим столом» з пропаганди відповідального батьківства |
Упродовж 2023 року |
Центр надання соціальних послуг, Служба у справах дітей |
Бюджет сільської територіальної громади |
Фінансування не потребує |
Ознайомлення батьків з сучасними поглядами на усвідомлене батьківство, сприяння у формуванні основ батьківської компетентності, популяризація сімейних цінностей |
1.2. |
Надання інформаційно- просвітницьких соціальних послуг сім’ям та особам соціально вразливих категорій з метою запобігання негативних явищ, протиправної поведінки, безвідповідального батьківства, соціального сирітства, формування цінностей здорового способу життя |
Організація і проведення профілактичних рейдів у сім’ї соціально вразливих категорій |
Упродовж 2023 року |
Центр надання соціальних послуг, Служба у справах дітей, Відділ освіти, молоді та спорту, КНП «Центр «ПМСД» Семенівської сільської ради
|
Бюджет сільської територіальної громади |
У межах фінансових можливостей |
Соціальний захист сімей з дітьми, соціальна профілактика, допомона, патронаж, реабілітація, надання соціально-психологічної, психолого-педагогічної, соціально-медичної, юридичної, інформативно-консультативної, психотерапевтичної допомоги та підтримки |
1.3. |
Запобігання соціальному сирітству дітей, формування відповідального батьківства |
Виготовлення і поширення інформаційних буклетів, листівок, тематичних зошитів щодо запобігання соціальному сирітству, формування відповідального батьківства |
Упродовж 2023 року |
Центр надання соціальних послуг, Спеціаліст з питань захисту прав дітей
|
Бюджет сільської територіальної громади, інші джерела |
У межах фінансових можливостей |
Соціальний захист сімей з дітьми, збереження сімейних цінностей, зменшення кількості неблагополучних сімей |
2. Реалізація гендерної політики
|
|||||||
2.1. |
Агітаційно- популяристичні заходи (Популяризація ідей гендерної рівності у сучасному суспільстві) |
Проведення інформаційних кампаній, акцій та інших заходів з метою привернення уваги широких верств населення до проблематики дискримінації та гендерно- обумовленого насильства й руйнування існуючих тендерних стереотипів, спрямованих на забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, запобігання і протидію дискримінації та насильства за ознакою статі |
Упродовж 2023 року |
Відділ освіти, молоді та спорту, Центр надання соціальних послуг, громадські організації (за згодою) |
Обласний бюджет, Бюджет сільської територіальної громади |
У межах фінансових можливостей |
Залучення широкого загалу до впровадження гендерних підходів |
2.2. |
Організація та проведення заходів, конкурсів, семінарів, круглих столів тощо |
Проведення заходів у рамках Всеукраїнського тижня планування сім’ї, Міжнародного тижня підтримки грудного вигодовування |
Упродовж 2023 року |
Відділ освіти, молоді та спорту, Служба у справах дітей, Центр надання соціальних послуг, КНП «Центр ПМСД», громадські організації (за згодою) |
Обласний бюджет, Бюджет сільської територіальної громади, інші джерела не заборонені законодавством |
У межах фінансових можливостей |
Популяризація та підтримка сімейних форм виховання, встановлення гармонійних родинних стосунків, природного вигодовування |
|
|
Налагодження партнерства з громадськими організаціями, які працюють для забезпечення рівних прав та можливостей жінок та чоловіків, щодо проведення просвітницької роботи та об’єднання зусиль у напряму ефективного реагування та випадків дискримінації |
Упродовж 2023 року |
Відділ освіти, молоді та спорту, Служба у справах дітей, Центр надання соціальних послуг |
Обласний бюджет, Бюджет сільської територіальної громади, інші джерела не заборонені законодавством |
Фінансування не потребує |
Налагодження співпраці з громадськими обєднаннями з питань реалізації гендерної політики |
VІ. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Виконання Програми здійснюється шляхом реалізації її заходів та завдань відповідальними виконавцями та учасниками Програми.
Координація та контроль за ходом виконання заходів, завдань та досягненням очікуваних результатів Програми здійснюється структурними підрозділами виконавчого комітету Семенівської сільської ради в межах компетенції.
Основними формами контролю за реалізацією заходів та досягненням показників Програми є:
- здійснення аналізу за ходом виконання заходів Програми та вжиття додаткових заходів, спрямованих на досягнення мети Програми;
- висвітлення ходу реалізації Програми у засобах масової інформації та інтернет-ресурсах;
- обговорення стану та проблем реалізації заходів Програми на засіданнях виконавчого комітету Семенівської сільської ради.
Центр надання соціальних послуг Семенівської сільської ради у місячний термін після закінчення Програми має подавати сільській раді узагальнену інформацію про хід виконання Програми.
Секретар ради Олена ГОРТОВЛЮК